חשבוניות מס פקטיביות

חשבוניות פיקטיביות הן חשבונית שהוצאו בגין עסקה שלא התקיימה או שירות שלא ניתן, המאפשרות למקבלן להפחית את תשלום המס בדוחות התקופתיים המוגשים למע"מ ולהגדיל את ההוצאות בדוחות השנתיים המוגשים למס הכנסה.

ניכוי ו/או הוצאת חשבוניות מס פיקטיביות נחשבות לעבירות מס מהותיות ועבירות מקור לפי חוק איסור הלבנת הון.

קיימים שלושה סוגים של חשבוניות מס פיקטיביות:

  • חשבונית פיקטיבית–חשבונית שאינה משקפת כל ביצוע עסקה ו/או מתן שירות ולא עומד מאחוריה דבר.
  • חשבונית זרה- חשבונית המשקפת עסקה אמיתית לכל דבר ועניין, אולם אין זהות בין מבצע העבודה ו/או נותן השירות לבין מנפיק החשבונית.
  • חשבונית מנופחת– חשבונית המשקפת עסקה אמיתית בין הצדדים לעסקה, אולם הסכומים המופיעים בחשבונית הינם גבוהים מהסכום האמיתי של העסקה.

ככלל, כל סוגי החשבוניות לעיל נתפסות על ידי רשויות מע"מ ועל ידי בתי המשפט כחשבוניות פיקטיביות לכל דבר ועניין.

שימוש בחשבוניות פיקטיביות גורם לאוצר המדינה לנזקים המוערכים מידי שנה במיליארדי שקלים. על מנת להילחם בתופעה זו, המוגדרת על ידי בתי המשפט כמכת מדינה, רשויות המס מחמירות את האכיפה כנגד מבצעי העבירה ופותחות בחקירות יזומות אשר חלקן, בשלב מוקדם, מתבצעות באופן סמוי באמצעות ביקורות, מעקבים והאזנות סתר.

עבירות אלו זוכות לתשומת לב גבוהה, וכדי למגר את התופעה מדיניות הענישה שנקבעת בבתי המשפט משמעותית ומחמירה לצד הטלת חיובים במישור האזרחי.

עורך דין חשבוניות מס פיקטיביות

הסנקציה על ניכוי והפצת חשבוניות מס פיקטיביות

במישור הפלילי:

הפצה וניכוי חשבוניות מס פיקטיביות נחשבות כאמור לעבירות חמורות הנמצאות ברף הגבוה של עבירות המס ואף מהוות עבירות מקור לפי חוק איסור הלבנת הון.

מדיניות הענישה בבתי המשפט בגין ניכוי והפצת חשבוניות פיקטיביות הינה מחמירה וכוללת הטלת עונש מאסר בפועל, מאסר על תנאי וקנס כספי גבוה. 

במקרים מתאימים, על מנת להימנע מהרשעה פלילית, קיימת אפשרות להגיש בקשה להמרת החשדות בכופר כסף.

תשלום כופר כספי משחרר את החשוד הכופר מאחריות פלילית למעשה העבירה ונועד להיות חלופה להליך הפלילי על כל המשתמע מכך, כך שאם ועדת הכופר החליטה על תשלום כופר והכופר שולם, ייפסק כל הליך משפטי לעניין העבירה ויוסרו תנאים מגבילים אשר הוטלו על החשוד במסגרת הליכי החקירה.

היעתרות רשות המסים לסיום ההליכים בכופר כסף, תהיה בכפוף להסרת מלוא המחדל האזרחי.

החלטות ועדת הכופר מפורסמות, ועל פי פסיקת בית המשפט העליון מהשנים האחרונות, פרטי החשוד, עבירותיו והסכומים שעליו לשלם הינם גלויים. יחד עם זאת, החשוד לא יוכתם ברישום פלילי, על כל המשתמע מכך, ויחסכו ממנו עלויות ניהול ההליך המשפטי.

שיעור הכופר המוטל הינו כ- 30% מהיקף העבירה.

במטרה להקטין את היקף העבירה הנחשד ובהתאמה להקטין את שיעור הכופר, מומלץ לפנות לעורך דין מומחה בתחום עבירות המס המנוסה בהכנת בקשות להמרת החשדות בכופר, אופן הגשתן וההתנהלות מול רשות המסים.

במישור האזרחי:

במקרים של ניכוי והפצת חשבוניות מס פיקטיביות ינקטו הליכים אזרחיים לגביית המס ולשיפוי הקופה הציבורית כגון שומת תשומות / כפל מס תשומות / קנס פסילת ספרים בשיעור של עד 1% מסך העסקאות וכיו"ב. על הליכים אלו ניתן לערער בבית המשפט המחוזי.

פנייה לעורך דין מומחה בתחום חשבוניות מס פיקטיביות

במידה וזומנת לבירור ברשות המסים / נחקרת באזהרה בחשד לניכוי או הפצה של חשבוניות פיקטיביות / הוגש נגדך כתב אישום – חשוב שתתייעץ עם עורך דין מומחה בתחום בעל הכרות מעמיקה עם חוקי המס, דרכי העבודה ושיטות הפעולה של יחידות החקירה והביקורת של רשות המסים. 

משרד עורכי דין - יוסי חמצני

עורך דין יוסי חמצני – מומחה לעבירות חשבוניות מס פיקטיביות

עו"ד יוסי חמצני הוא עורך הדין מוביל בישראל בתחום המיסוי הפלילי והלבנת הון והוא מתמחה בקשת רחבה של נושאים הנוגעים לתחום המס ומייצג בעבירות כלכליות בכל שלבי ההליך הפלילי, החל משלב החקירה או המעצר ועד לייצוג בבתי המשפט וניהול מלא של התיק.

עו"ד יוסי חמצני בעל ניסיון רב בייצוג חשודים ונאשמים בביצוע עבירות של ניכוי והפצת חשבוניות מס פיקטיביות בתיקים מורכבים ובהיקפים גדולים ("מגה תיקים").

בנוסף, מעניק ייעוץ, ייצוג וליווי גם בהליכים מנהליים כגון: פניות לוועדת כופר, קנס מנהלי, שומות, פסילת ספרים, השגות וערעורי מס לבית המשפט המחוזי.

עו"ד יוסי חמצני מעניק ייעוץ, ייצוג וליווי גם בהליכים מנהליים כגון: פניות לוועדת כופר, קנס מנהלי, שומות, פסילת ספרים, השגות וערעורי מס לבית המשפט המחוזי.

עו"ד יוסי חמצני יוצא רשות המסים ובעל ניסיון רב בייצוג לקוחות מול רשות המיסים, המשטרה והפרקליטות.