מס ערך מוסף הליכים אזרחיים

פעמים רבות עוסקים מוצאים עצמם בפני החלטות מנהליות של מנהלי מע"מ ואינם יודעים כיצד להתמודד עם החלטות אלה.

חוק מס ערך מוסף מעניק למנהל מע"מ סמכויות רחבות לצורך אכיפת החוק וגביית מסים.

שומה לפי מיטב השפיטה

הסמכות לערוך שומת מס לפי מיטב השפיטה מסורה למנהל מע"מ מכוח סעיף 77 לחוק מס ערך מוסף.

עוסק אשר הגיש דו"ח תקופתי ולדעת המנהל הדו"ח איננו מלא או איננו נכון או שאיננו נתמך במסמכים או נמצא כי לא ניהל פנקסי חשבונות כדין בעסקו, עשוי להיות חשוף במסגרת ביקורת חשבונות לקביעת שומה לפי מיטב השפיטה.

בנוסף, יתכן מצב בו מנהל מע"מ יגיע למסקנה לפיה הכנסותיו של העוסק ביחס להוצאותיו נמוכים באופן חריג לנתוני העוסקים הפועלים באותו ענף, זאת לאורך זמן וללא הסבר סביר, במקרים מסוג אלו עשויה להיקבע שומה לפי מיטב השפיטה.

שומת המס עשויה להגיע לסכומי חיוב גבוהים ביותר, זאת ללא כל קשר להכנסות והוצאות העסק בפועל, שכן שומה זו אין ביכולתה לשקף ולדייק הלכה למעשה את הוצאות והכנסות העסק שכן אין השומה מבוססת ראייתית, אלא נתמכת בהערכות וסטטיסטיקה ענפית שנמצאת בידי המנהל.

השומה תארך בתוך חמש שנים ממועד הגשת הדו"ח, ואם הורשע הנישום במסירת ידיעות כוזבות בדו"ח או מעשה אחר שיש בו כוונה להתחמק ממס, תוך עשר שנים ממועד הגשת הדו"ח. הודעת השומה תפרט את נימוקיי השומה וייתכן שתיקבע בהסכמה עם הנישום.

במידה והנישום חולק על השומה שהוצאה לו, באפשרותו להגיש השגה על השומה. ההשגה תוגש בכתב, תוך 30 ימים לאחר שהומצאה לעוסק כשהיא מנומקת. נטל ההוכחה מוטל על כתפי העוסק.

לאחר הגשת ההשגה, יתנהל דיון ובסופו רשאי מנהל מע"מ לקבל את ההשגה או להגיע להסכם עם הנישום בדבר המס שעליו לשלם. במידה ולא הושג הסכם, רשאי המנהל לקיים את השומה, להגדילה או להקטינה. ככל שלא תינתן החלטה בהשגה בתוך שנה מיום הגשתה – תתקבל ההשגה.

עוסק החולק על החלטה בהשגה, רשאי לערער על ההחלטה לבית המשפט המחוזי תוך 60 ימים לאחר שהומצאה.

משרד עורכי דין - יוסי חמצני

חיוב בכפל מס עסקאות / תשומות

הסמכות להטיל כפל מס מסורה למנהל מע"מ מכוח סעיף 50 לחוק מס ערך מוסף.

מנהל מע"מ רשאי בהתאם לשיקול דעתו, להטיל על עוסק חבות בסכום של כפל המס במקרים הבאים:

  • אדם שאינו רשאי להוציא חשבונית מס, והוציא חשבונית מס או הוציא מסמך הנחזה כחשבונית מס.
  • עוסק שניכה מס תשומות הכלול בחשבונית מס שהוצאה שלא כדין.

כפל מס היא סנקציה חמורה המוטלת על עוסק בדמות ענישה אזרחית על הוצאה או קיזוז חשבוניות מס פיקטיביות שלא כדין.

כפל המס כאמור מוטל במקרים בהם עצם הוצאת חשבונית המס הוצאה על ידי מי שאינו היה רשאי להוציאה על פי חוק (הפצת חשבונית פיקטיבית) וכן על מי שניכה את אותה חשבונית (קיזוז חשבוניות פיקטיביות). אולם, ניתן לראות את הבדל הניסוח בין תתי הסעיף, ובהבחנה בין מוציא החשבונית ולמקבל החשבונית כאשר לגבי האחרון מדובר בחזקה שניתנת לסתירה, היות שהוכחת אי ידיעה כי מדובר בחשבונית פיקטיבית עשויה לפטור את המקבל-מקזז מתשלום כל המס.

בטרם יחויב העוסק בכפל מס, יזומן הוא לשימוע במשרדי מע"מ ותינתן החלטה בעניינו.

עוסק החולק על ההחלטה לחייבו בתשלום כפל מס, רשאי לערער על ההחלטה לבית המשפט המחוזי תוך 60 ימים לאחר שהומצאה.

הטלת קנס פסילת ספרים

הסמכות להטיל קנס פסילת ספרים מסורה למנהל מע"מ מכוח סעיף 95 לחוק מס ערך מוסף.

הטלת קנס פסילת ספרים הינה אחת הסנקציות החריפות לגבי אי ניהול ספרים או ניהולם בסטייה מהותית.
סטיה מהותית יכולה להיות בשימוש בחשבוניות פיקטיביות שהוצאו ללא מכר או מתן שירות אמיתי, הוצאת חשבונית על סכום גבוה יותר מהסכום המשקף באופן אמיתי את העסקה שבוצעה, אי דיווח על הכנסה מהותית, ניכוי הוצאות פרטיות או הוצאות שלא נרכשו או שלא התקבל עליהן שירות בפועל.

מנהל מע"מ רשאי להטיל קנס בשיעור של עד 1% ממחזור העסקאות השנתי על כל חייב במס, אם לא ניהל פנקסי חשבונות כפי שנקבע, או שניהלם בסטייה מהותית מהוראות החוק או תקנות ניהול פנקסי חשבונות.

בטרם יפסלו ספרי העוסק, יזומן הוא לשימוע במשרדי מע"מ ותינתן החלטה בעניינו. לא ניתן להגיש השגה על הטלת קנס פסילת ספרים, בניגוד לשומת תשומות ו/או שומת עסקאות.
עוסק הרוצה לערער על החלטת המנהל בדבר הטלת קנס פסילת ספרים, רשאי, לפי בחירתו, לערער לבית המשפט המחוזי / הוועדה לקבילות פנקסים תוך 30 יום לאחר שהומצאה.

סמכות לאיסור רישום כעוסק

הסמכות שלא לרשום עוסק מסורה למנהל מע"מ מכוח סעיף 52 לחוק מס ערך מוסף.
המנהל רשאי שלא לרשום עוסק, מלכ"ר או מוסד כספי, אם יש לו יסוד סביר לחשוש שהוא יעסוק בפעולות בלתי חוקיות.
סמכות זאת עלולה לפגוע באופן משמעותי בעוסק, ויש לפרש אותה באופן מצומצם ומידתי רק למקרים שבהם עצם הרישום הוא שיאפשר את הפעילות הבלתי חוקית או יקל בצורה משמעותית על ביצועה. בהחלטת המנהל לאסור רישום כעוסק יתכן ותהיה אפליה ביחס לעוסקים אחרים ובפגיעה בזכות יסוד של חופש העיסוק.
ככל שבכוונת מנהל מע"מ שלא לרשום עוסק אם יש לו יסוד סביר לחשוש שהוא יעסוק בפעולות בלתי חוקיות עליו להודיע זאת לעוסק וחובתו לקיים שימוע טרם מתן החלטה לאסור רישום כעוסק.
מטרת השימוע לאפשר לעוסק לפרוש את טענותיו ולהציג את האסמכתאות שיש בידיו על מנת לשכנע את המנהל בצדקתו.
על החלטת המנהל בדבר סירובו לרשום עוסק ניתן לערער בפני בית המשפט המחוזי תוך 30 יום.

ביטול או תיקון רישומו של עוסק

הסמכות לביטול או תיקון רישומו של עוסק מסורה למנהל מע"מ מכוח סעיף 61 לחוק מס ערך מוסף.

המנהל רשאי לבטל או לתקן את הרישום אם ראה שפלוני רשום אף על פי שאיננו נמנה עם החייבים ברישום, או שרישומו כנמנה עם סוג מסוים של חייבי רישום אינו כדין.

סמכותו של המנהל נועדה לשימוש במקרים חריגים ואינה נועדה לרפא ליקויים בעסק שנרשם כדין ומנהל פעילות עסקית לגיטימית חייבת במס. לצד סמכות זאת עומדים לרשות מנהל המע"מ אמצעי אכיפה חלופיים כגון הוצאת שומת עסקאות, הוצאת שומת תשומות, הוצאת כפל מס, פסילת ספרים, הטלת קנס וכיו"ב.

סגירת תיק עוסק במע"מ הינו מאמצעי האכיפה החריפים ביותר העומדים לרשות מנהל המע"מ, שכן אמצעי זה פוגע באופן דרסטי בחופש העיסוק ובפרנסתו של העוסק ועל ידי כך, מונע ממנו להוציא חשבוניות מס, לא לקבל כספים, למנוע מהעוסק לנכות חשבוניות בגין כספים ששילם לספקיו, לעצור את תזרים המזומנים של העוסק ולמעשה להביא לקריסתו המיידית.

ככל שמנהל מע"מ מבקש לפעול לביטול או תיקון רישומו של עוסק, עליו להודיע לעוסק כי בכוונתו לבטל את רישומו במרשמי מע"מ וחובתו לקיים שימוע טרם מתן החלטה בדבר ביטול רישומו של עוסק. מדובר בחובה מהותית המהווה תנאי להפעלת סמכות המנהל.

מטרת השימוע לאפשר לעוסק לפרוש את טענותיו ולהציג את האסמכתאות שיש בידיו על מנת לשכנע את המנהל בצדקתו. על הרשות מוטלת החובה לשמוע את טענות העוסק בלב פתוח ובנפש חפצה ולאפשר לו להציג את עמדתו בצורה מלאה וחופשית.

על החלטת המנהל בדבר ביטול רישום ניתן לערער בפני בית המשפט המחוזי תוך 30 יום ועל המנהל מוטל הנטל לשכנע את בית המשפט, כי קיימות נסיבות מיוחדות המצדיקות ביטול מידי של הרישום.

סירוב לקבל דו"ח

הסמכות לסירוב לקבל דו"ח מסורה למנהל מע"מ מכוח סעיף 74 לחוק מס ערך מוסף.
מנהל מע"מ רשאי שלא לקבל את הדו"ח התקופתי שהוגש על ידי העוסק כאשר מדובר בעוסק שלא ניהל ספרים או ניהל אותם תוך סטייה מהותית מהוראות או שלא שמר מסמכים.

על סירוב המנהל לקבל דו"ח ישנה חובת הנמקה וניתן לערער בפני בית המשפט המחוזי או הוועדה לקבילות פנקסים, תוך 15 ימים.
הגשת ערעור אינה באה במקום הגשת השגה. במידה והעוסק לא הגיש ערעור, הרי שהוא רשאי לערער על החלטת המנהל יחד עם ערעור על ההשגה.

ביטול עסקה מלאכותית או בדויה

הסמכות לביטול עסקה מלאכותית או בדויה מסורה למנהל מע"מ מכוח סעיף 138 לחוק מס ערך מוסף.
המנהל רשאי להתעלם מעסקה או מפעולה אם הוא סבור שהיא מלאכותית או בדויה או שאחת ממטרותיה העיקריות היא הימנעות ממס או הפחתת מס בלתי נאותות.
עוסק החולק על ההחלטה על ביטול עסקה מלאכותית או בדויה, רשאי לערער על ההחלטה לבית המשפט המחוזי.

ייצוג משפטי בתהליכי השגות שומה וערעורי מס

כדי שהליך המנהלי יצליח והסיכויים שרשות המסים תקבל את ההשגה ותקבע את שומת המס לפי השומה העצמית שהוגשה, יש להיעזר בשירותים מקצועיים של עו"ד מסים המתמחה בתחום מההיבט הכלכלי והמשפטי.

משרד עורכי דין - יוסי חמצני

עורך דין יוסי חמצני – מומחה השגה וערעור

עו"ד חמצני מתמחה בליווי וייצוג נישומים ועוסקים בהליכים אזרחים מנהליים מול שלטונות מע"מ, מס הכנסה והפרקליטות האזרחית ובעל ניסיון רב בייצוג נישומים בערעורי מס בבית המשפט המחוזי.
עו"ד חמצני מייצג בתיקים בהיקפים גדולים בפרשיות ענק.